FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess05/01/2019

Kan jag bli nekad att ta del av min patientjournal?

hej, jag undrar om man får neka en till att få ta del av sina patientjournal/handlingar? Jag begärde att få ta del av alla handlingar som rör min intagning och vård för att därigenom få veta vem som anmält min och vem som beordrat tvångsmedicineringen.

Jag blev omhändertagen för sluten vård pga en som anmält mig och blivit tvångsmedicinerad trots mot mina protester. Läkarn avslog min utskrivning och jag har överklagat detta hos förvaltningsrätten.

I samband med detta har jag begärt ut då att få ta del av mina handlingar som rör min intagning och vård men förvaltningsrätten avslår min begäran om utlämnande av de begärda handlingarna med motiveringen att ett utlämnande:

1) skulle kunna förvärra min sjukdom

2) skulle kunna medföra risk för repressalier mot anmälaren

3) skulle kunna medföra risk, för den ansvarige läkaren

Vilken/vilka lagar reglerar dessa frågor? Kan förvaltningsrätten avslå min begäran, på ovanstående grunder?

tacksam för hjälp.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Det finns en möjlighet att neka den vårdbehövande (i förevarande fall dig) uppgifterna med stöd av offentlighets- och sekretesslagen (OSL). Det får nekas dig uppgifter om ditt hälsotillstånd om det med hänsyn till ändamålet med vården eller behandlingen är av synnerlig vikt att uppgiften inte lämnas till dig (25 kap. 6 § OSL). Likaledes kan man neka dig att ta del av vem som anmält dig om om det kan antas att fara uppkommer för att den som har lämnat uppgiften eller någon närstående till denne utsätts för våld eller lider annat allvarligt men om uppgiften röjs (25 kap. 7 § OSL).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare