Kan jag bli ersättningsskyldig för brutet anställningsavtal?

Hej,

Jag ska arbeta som reseguide.

Kontraktet börjar gälla den 12/5 t.o.m den 6/10

Det står 3 mån uppsägningstid.

Resebolag har inget kollektivt avtal.

Frågan:

Kan jag bryta kontraktet med omedelbar verkan?

Om jag säger upp mig måste jag följa 3 mån uppsägningstiden?

Kan jag blir ersättningsskyldig? Isf vad grundar man ersättningen på?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om du och din arbetsgivare kommit överens om en uppsägningstid på 3 månader så är det detta som gäller. Detta innebär att du inte kan bryta avtalet med omedelbar verkan. Om du ändå skulle utebli från jobbet kan du bli ersättningsskyldig för den del du inte har jobbat. Utgångspunkten är här att motparten ska försättas i samma ekonomiska läge som om avtalslöftet hade uppfyllts. Detta innebär att du kan bli ersättningsskyldig för de förluster som arbetsgivaren lider av att du inte jobbar och att arbetsgivaren inte fått tillräckligt med tid för att hitta en ersättare.

Vad du kan göra är dock att kontakta din arbetsgivare och fråga om det finns möjlighet för denne att hitta en ersättare så att du inte behöver börja jobba den 12 maj eller åtminstone kunna sluta tidigare. Om denna möjlighet inte finns måste du dessvärre jobba 3 månader från och med att du sagt upp dig. Uppsägningstiden är främst till för att arbetsgivaren ska ha möjlighet att hitta någon annan som kan ersätta din anställning.

Hoppas svaret varit till din hjälp, annars får du gärna höra av dig igen!

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare