Kan jag bli dömd för ringa narkotikabrott enligt 2 § Narkotikastrafflagen om urinprovet visar svagt, samt ifall blodprovet inte visar något alls?

Kan man åka dit för ringa narkotikabrott om mitt ringa narkotikabrott om urinprov visar svagt men blodet visar inget i blodet

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline.

Narkotikabrott regleras i Narkotikastrafflagen. I 2 § regleras ringa narkotikabrott.

Åklagaren har att bevisa de rekvisit som krävs för att bestämmelsen ska vara tillämplig, inklusive uppsåtlighet. Bevisvärdering görs av bland annat uppvisat urinprov samt blodprov.

I svensk rätt råder fri bevisvärdering (35 kap. 1 § RB). Domstolen är fri i sin bedömning att värdera det urinprov och det blodprov som ges in. Några generella meningar kan inte sägas för hur det blir i ditt fall då det finns inte några fastställda kriterier vad gäller ett urin- och blodprovs bevisstyrka, vilket gör det svårt att fastställa hur domstolen kommer döma. Andra omständigheter än proverna kan också spela roll under bedömningen.

Enligt Rättsmedicinalverket är det lättare att spåra narkotika ur ett urinprov än ur ett blodprov, vilket i sådana fall skulle tala för att urinprovet ges en högre bevisvärdering kontra blodprovet. Jag kan dock inte uttala mig om hur domstolen i ditt fall kommer bedöma de prover som lämnas fram.

Med vänlig hälsning

Martin CarlehedenRådgivare