Kan jag bli dömd för narkotikabrott efter att pratat om att köpa narkotika på sociala medier?

Hej,

Min mobil blev beslagtagen av polisen eftersom jag blev misstänkt för droginnehav vilket jag inte har gjort men däremot har jag skämtat om droger, pratat om det med nära vänner genom sociala medier vilket jag aldrig har träffat i verkliga livet och skrivit att jag "ska köpa" men längre fram i våra konversationer ser man att jag hade backat ur och aldrig köpt det. Jag har aldrig köpt eller tagit narkotika i hela mitt liv. Kan detta användas som bevis? Jag är inte två år från myndig.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du kan bli dömd för narkotikabrott efter att du har pratat om att köpa droger med vänner på sociala medier även fast du i slutändan inte gjort detta. Regler som rör narkotikabrott hittar du i narkotikastrafflagen (NSL).

Narkotikabrott

Det är straffbart att olovligen inneha, bruka eller ta annan befattning med narkotika (1§ 1 stycket 6 punkten NSL). Detta gäller när brottet fullbordats, vanligen om narkotikan hittats på dig eller kan spåras till dig genom ett blodprov. I vissa fall går det att döma någon till försök eller förberedelse till narkotikabrott (4§ NSL). Detta gäller dock inte ett försök till att inneha eller bruka narkotika, vilket som utgångspunkt inte är straffbart. Du har alltså inte begått något brott om du inte fullföljt köpet, det vill säga försökt inneha narkotika.

Slutsats

Genom dina konversationer om att köpa narkotika har du inte begått något brott. Att du är två år från myndig innebär att du är straffmyndig. Du kan alltså dömas till ett straff om du begår ett brott (1 kap 6§ brottsbalken). Om du är under 21 år när brottet begås ska detta särskilt beaktas vid bedömningen, detta kallas ofta för straffrabatt.

Med vänliga hälsningar

Ida ZackariassonRådgivare