Kan jag bli dömd för misshandel?

Hej!

Det skedde en situation på min klubb och jag är nu misstänkt för misshandel, det har tagits till rättegång som sker snart.

Jag står med en tjejkompis i garderoben i kön, framför står en kille i keps som väntar på att få sina kläder. Han tillkallar sina vänner och de går före alla i kön inklusive oss. Jag säger åt killen att de är kö och de börjar med att tjafsa emot och sedan leka som att ingenting har hänt och leker dumma. Sedan säger min tjejkompis(Som är svarthyad) åt de också. Då svarar de med att säga till mig '' Säg åt din negervän '' och sedan vänder sig om. Jag försöker då säga till den här killen som sa det men han ignorerar mig så jag tar tag/petar på hans axel för att få hans uppmärksamhet och hans reaktion är att ta tag i mig och då tar jag tag i honom för att hålla borta honom från mig. Vi höll i varanda i några sekunder innan vi särades av okända folk på klubben.

Kort version från vad som hände enligt mig. Situationen som de beskriver är nästan likadan förutom att jag var den aggressiva efter att de hade skämtat smått om min tjejkompis och sedan tog jag strypgrepp på ena killen och det blev värsta incidenten.Nu är jag misstänkt för stryptag på ''offret'' för att han har hade smärtor i halsen 1-2 veckor efter. Men på plats hade han inga synliga skador som polisen bekräfta eller har inte heller sökt sjukvård för sin '' smärta '' så de har inga som helst bevis. Det är ord mot ord, kan detta gå igenom som en dom?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

I processer som den här är det inte ovanligt att den misstänkte och målsäganden (den som utsatts för brott) har olika versioner av vad som egentligen hänt. En anledning är att den som är misstänkt för brott ofta nekar till alla anklagelser för att slippa bli dömd. När förundersökningen är avslutad och åklagaren beslutar om att väcka åtal (eller lägga ner målet) blir förundersökningen offentlig och du som misstänkt har rätt att ta del av allt som finns där, till exempel förhör med övriga personer.

Därefter ska åklagaren föra fram bevisen i domstolen och du får tillfälle att försvara dig och ge din syn på saken. För att du ska dömas krävs att domstolen anser att det är ställt bortom rimligt tvivel att det har gått till så som åklagaren påstår, annars ska du frias från åtalet. Det är givetvis omöjligt att sia om hur stor sannolikheten är att du blir dömd, men det krävs alltid viss bevisning utöver målsägandens version. Det kan bestå av teknisk bevisning, vittnesutsagor eller något annat. Endast en berättelse för den som påstår sig ha blivit utsatt räcker alltså inte.

Rådgivare