FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott27/10/2019

Kan jag bli dömd för att stå och tanka en trimmad moped?

Hej, ifall jag har en trimmad moped och jag står stilla vid till exempel en mack och tankar. Sen kommer polisen förbi men har inte inte sett mig köra mopeden, kan jag bli dömd då?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I Sverige är det inte olagligt att inneha en trimmad moped och inte heller att stå bredvid den. Så fort du däremot kör mopeden bland trafik kan du begå en olaglig handling oavsett hur mopeden har blivit trimmad. Anledningen till att det då kan anses vara olagligt är på grund av att en trimmad moped klassas som en motorcykel.

Eftersom en trimmad moped klassas som en motorcykel behöver du på så vis ha motorcykelkörkort för att det skall anses vara lagligt att få framföra fordonet på vägen. Har inte föraren motorcykelkörkort begår föraren på mopeden brottet olovlig körning, och skall betala böter som påföljd (3§ lag om straff för vissa trafikbrott). Utöver böter kan polisen också beslagta mopeden som har blivit trimmad (27 kap 1§ rättegångsbalken).

Då du säger att du står på macken och tankar, betyder detta att du inte har gjort dig skyldig till något brott. Men om polisen skulle sett dig köra till macken eller om de tar dig på mopeden som är trimmad när du åker ifrån macken kan du bli tagen för olovlig körning om du inte har ett motorcykelkörkort.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Hör gärna av dig till oss på Lawline igen om du har nya funderingar och frågor.

Vänliga hälsningar,

Josefine BågholtRådgivare