Kan jag betala parkeringsbot trots att jag inte står som ägare på bilen?

Hej! Fick en parkeringsbot idag på min bil som står på min pappa. Kan jag betala in böterna eller är det bara den som står som ägare?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Parkeringsböter regleras i Lag (1976:206) om felparkeringsavgift.

Det är fordonets ägare som ansvarar för att felparkeringsavgiften betalas, 5 § Lag (1976:206) om felparkeringsavgift. Det finns dock inget lagstöd för att endast ägaren av fordonet är skyldig att betala en felparkeringsavgift. Du kan alltså betala parkeringsboten trots att din pappa står som ägare.

Skulle parkeringsboten inte betalas inom föreskriven tid blir ägaren av fordonet påmind om betalningsansvaret och uppmanas att inom viss tid betala avgiften, 6 § Lag (1976:206) om felparkeringsavgift.

Med vänliga hälsningar,

Melvin KericRådgivare