Kan jag bestrida parkeringsbot för nära korsning?

Hejsan! Jag har en fråga gällande bestridande av parkeringsanmärkning. Jag stod felparkerad i en korsning (inom tio meter), det råder ingen fråga om saken. Eftersom jag inte var ute vid bilen på två dagar så hade jag erhållt två parkeringsanmärkningar á 700kr/st. (Jag har tidigare stått där utan anmärkning därav slog inte tanken mig att det var fel)

Första boten står det ingenting om foton, men att det var mätt 4.7m samt 3.79m med lasermätning. Den som utfärdade denna bot stod endast vid bilen i en minut. Min andra bot står ungefär samma meterantal samt att det kan finnas foto. De två anmärkningarna är utfärda av två olika personer.

Min fråga är om jag kan bestrida den första boten, även om jag har en till bot för dagen efter? Varför jag vill bestrida är för att botutföraren bara stod där en minut. Hade jag tillfälligt parkerat där för att lämna något i min lägenhet så finns det inte möjlighet att hinna det på mindre än tre minuter. Kan boten för dagen efter "förstöra" min bestridning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det är förbjudet att stanna eller parkera bilen närmare än tio meter från en korsning (3 kap. 53 § Trafikförordningen). Förbudet innebär att det heller ej är tillåtet att tillfälligt parkera där några minuter för att snabbt hämta något i din bostad.

Tyvärr förefaller dina möjligheter att överklaga därav som små, oavsett parkeringsboten dagen efter eller ej.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare