Kan jag behöva flyttstäda i min mors lägenhet, då hon befinner sig i ett sämre hälsotillstånd?

hej, Min mor hyr sin lägenhet (alltså inte äger) i en brf. Hon kommer att flytta till äldreboende inom kort. Pga sitt hälsotillstånd kommer hon inte kunna göra flyttstädning. Brf påstår att då är det jag som hennes dotter ansvarar för flyttstädning av hennes lgh. De kallar detta för "bekantskapsansvar". Jag vill gärna veta om detta stämmer? Tack på förhand Natalia

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar det som att din mamma hyr en lägenhet (i en bostadsrättsförening), och hon ska flytta och således behöver flyttstäda. Föreningen menar att då hon inte har möjlighet, ska du sköta flyttstädningen, och du undrar nu ifall det kan stämma.

Det rör sig här om en hyresrätt (detta trots att lägenheten är en bostadsrätt) och således är den s.k hyreslagen i 12 kap i Jordabalken tillämplig.

Vårdplikt vid hyresrätt

Huvudregeln är att hyresgästen har en relativt vidsträckt vårdplikt för lägenheten, i enlighet med JB 12 kap 24 §. Vårdplikten innebär att hyresgästen är skyldig att vårda lägenheten och det som hör till lägenheten.

Flyttstädning

Det saknas bestämmelser avseende vad som gäller vid flyttstädning. Det finns alltså inte lagreglerat hur en flyttstädning ska ske eller vad konsekvensen blir om städningen är bristfällig eller utbelir. Det vanliga är att det regleras i hyresavtalet. Om det inte finns någon överenskommelse om detta i hyresavtalet är det svårare att veta vad som gäller. Det är sannolikt att föreningen följer sedvana i enlighet med föreningens stadgar, där hyresgästen har en skyldighet att återlämna lägenheten i samma skick som den var när denne flyttade in.

En bedömning i ditt fall

Jag rekommenderar dig att först se till hyresavtalet som din mamma har med föreningen eller alternativt den enskilde bostadsrättshavaren (hyresvärden). Den eventuellt rätt om "bekantskapsansvar" som föreningen menar föreligger, där de genom detta kan kräva dig utföra städningen, kan alltså grunda sig på hyresavtalet. I annat fall finns möjligheten att höra av sig till hyresnämnden.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Josefine WendeliusRådgivare