Kan jag behålla sambobostad eller sälja bostaden och behålla pengarna?

Hej!

Jag och min sambo köpte en fastighet, ett småhus, för några år sedan. Fastigheten betalades kontant genom ett arv som tillfallit min sambo, men skrevs enbart på mig då min sambo har en större skuld hos kronofogden.

Nu har vi flyttat isär och jag undrar: kan jag sälja fastigheten på eget bevåg och även erhålla hela summan från försäljningen? (Vi är inte gifta, har inga gemensamma barn och inga övriga papper är skrivna oss emellan.)

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du kan sälja samboegendom och behålla hela summan själv. Eftersom det handlar om ett samboförhållande blir sambolagen (SamboL) gällande.

Ingår bostaden i samboegendomen?

Eftersom ni har införskaffat bostaden för gemensamt bruk räknas den som samboegendom (3 § SamboL och 5 § första stycket första punkten SamboL) och du kan inte sälja den och erhålla hela summan själv. Det är den samboegendom som ni har när samboförhållandet upphör som räknas in vid en bodelning (8 § SamboL). Tiden för separationen räknas som när ni flyttade isär (2 § första stycket andra punkten SamboL). Du kan inte heller sälja bostaden utan den andra sambons samtycke (23 § första stycket första punkten SamboL)

Bostaden eller eventuellt bostadsvärdet kommer därför att delas mellan er.

Jag hoppas jag gav dig klarhet i din situation och om du fortfarande är fundersam kan du kontakta oss igen.

Med vänliga hälsningar,

Haidar ChaerRådgivare