Kan jag begära att banken delar upp ansvaret för lånet när jag skiljer mig?

Hej,

Jag håller på skiljas från min man och i och med att han gick inte med på skilsmässan så fick vi betänketid. Vi har inte bott ihop på flera månader. Vi har inga gemensamma barn. Under vårt förhållande tog han ett lån där jag stod som medsökande på. Sedan jag flyttade ut har han inte betalt av något av lånet utan det är jag som gör det. Banken accepterar inte att dela på detta lånet så att 50% stannar på mig och 50% på honom, då jag är medsökande anser de mig lika mycket skyldig till att betala hela om han inte betalar nåt. han har inga tillgångar eller inkomst utan det är bara jag som har inkomst från en anställning. Jag undrar om jag har rätt till att begära banken på att dela på lånen i samband med skilsmässan eller kommer jag bli tvungen att betala av hela lånet om han inte gör det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du står som medsökande på ett lån med din make och att du undrar om du kan begära att banken delar på lånet när ni skiljer er. Eftersom banken kan kräva tillbaka hela skulden från vem som helst av er rör det sig om ett s.k. solidariskt betalningsansvar. Ett solidariskt betalningsansvar är också det som brukar gälla när man är flera personer som står på ett lån.

Det solidariska betalningsansvaret gentemot banken fortsätter gälla efter skilsmässan

Den bodelning som görs i samband med skilsmässan har endast betydelse för fördelningen av tillgångar och skulder mellan dig och din make. Avtalet och det solidariska betalningsansvaret gentemot banken fortsätter därför att gälla även efter skilsmässan (2 § första stycket skuldebrevslagen och 1 § avtalslagen). Det finns inga regler som ger dig rätt att begära delad ansvarighet, utan det är något som banken måste godkänna.

Du har däremot en fordran på din make för den del av hans skuld som du har betalat

Däremot ska ni betala hälften var när ni står på lånet gemensamt och du har en s.k. regressrätt gentemot din make (2 § andra stycket skuldebrevslagen). Regressrätten innebär att du har en fordran (rätt att få betalt) av din make för den del av hans skuld som du har betalat till banken. Får du inte betalt när du begär det så kan du vända dig till Kronofogdemyndigheten och ansöka om betalningsföreläggande (5 § skuldebrevslagen och 2 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning). Det gör du på Kronofogdemyndighetens hemsida här.

Sammanfattningsvis har du inte rätt att begära delad ansvarig för lånet gentemot banken. Däremot har du rätt att få betalt av din make för den del av hans skuld som du betalar, eftersom ni ska betala hälften var när ni står på lånet gemensamt.

Jag rekommenderar att du spara alla underlag för de avbetalningar som du har gjort och i första hand berättar för din make vad som gäller och att hans vägran inte har någon betydelse i slutändan. Eftersom han har dålig ekonomi så är det troligtvis smidigast att ni kommer överens om en betalningsplan vilken hans ekonomi klarar av, medan du betalar av skulden till banken.

Hoppas att svaret har varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Med vänlig hälsning,

Minna WallRådgivare