FrågaFAMILJERÄTTAdoption06/05/2020

Kan jag avsäga mig släktskap med min pappa?

Kan jag avsäga mig släktskapet med min far som jag aldrig har kontakt med?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är inte möjligt att avsäga sig sitt släktskap inom svensk rätt. För att bryta de juridiska släktbanden som finns till din far krävs att du adopteras av någon annan. Om adoptionen går igenom ses du istället som barn till adoptanten istället för till dina föräldrar (4 kap. 21 § föräldrabalken). Det innebär exempelvis att du inte får någon arvsrätt från din biologiska far, utan du får istället arvsrätt efter adoptanten.

För att sammanfatta kan du alltså inte avsäga dig något släktskap med juridisk verkan, utan det krävs i så fall en godkänd adoption för att ändra de mer juridiska släktförhållandena.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare