FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt18/10/2018

Kan jag avsäga mig mitt medborgarskap?

Hej jag försöker hitta ett sätt att avsäga mitt medborgarskap. Det står ju i lagen om mänskliga rättigheter att man föds fri. Detta stämmer ju inte då man föds in i ett samhälle/stat. Om jag vill avsäga mitt medborgarskap för att leva som man gjorde för 3000 år sen och flera 1000 år innan det. Genom att tilldela ett personnummer blir ju övervakning av personen. Och att inte få avsäga sig medborgarskapet gör att jag känner mig förföljd och det bryter ochså mot mänskliga rättigheter. Hur ska jag ta mig till för att bli fri mitt medborgarskap?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett barn förvärvar svenskt medborgarskap vid födseln om:

1. modern är svensk medborgare,
2. fadern är svensk medborgare och barnet föds i Sverige,
3. fadern är svensk medborgare och gift med barnets mor,
4. fadern är avliden men vid sin död var svensk medborgare och barnet föds i Sverige, eller
5. fadern är avliden men vid sin död var svensk medborgare och gift med barnets mor.

Medborgarskapet är därmed en automatisk rättsföljd som inträffar om någon av dessa förutsättningar är uppfyllda, snarare än resultatet av ett avtal mellan en enskild individ och staten Sverige.

En person som en gång har förvärvat svenskt medborgarskap kan bara bli befriad från detta om han eller hon är medborgare i ett annat land, eller har för avsikt att söka medborgarskap i ett annat land. Du kan alltså inte säga upp ditt medborgarskap enbart med hänvisning till att du inte själv har valt medborgarskapet.

Kan dessvärre alltså inte avsäga dig ditt svenska medborgarskap utan att erhålla medborgarskap annanstans, eller ha för avsikt att göra det.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare