Kan jag avsäga mig arvsrätten?

Hej.

Jag har brutit kontakten helt med min mamma och nu undrar jag om jag kan avsäga mig min arvsrätt/lott.

Kan jag annars bli skyldig att ta över hennes skulder när hon går bort? Kan jag tvingas sköta gravar (hennes och mormor o morfar) som hon tidigare skrivit i sitt testamente?

Ska nämnas att hon är omgift, inte med min pappa.

Tacksam för svar.

Vänliga hälsningar

Maria Stridh

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

Eftersom din fråga rör arv blir ärvdabalken gällande som du kan finna https://lagen.nu/1958:637.

Det är fullt möjligt för dig att avsäga dig din arvsrätt, detta måste dock ske skriftligt (kap. 17 § 2).

Även om du väljer att inte avsäga dig arvet kan du aldrig bli tvingad att ta över din mors skulder. Skulderna ska betalas från dödsboet innan ett arvskifte görs.

Jag kan inte finna något stöd för att efterlevande är skyldiga att sköta gravar och jag finner det även osannolikt att så skulle vara fallet. Men eftersom jag här inte har funnit något stöd och om det är en viktig fråga för dig kan jag rekommendera att du tar kontakt med Familjens Jurist som är vår samarbetspartner alternativt tar kontakt med någon begravningsbyrå.

Om det finns några oklarheter eller om någon följdfråga dyker upp, tveka inte att höra av dig igen i så fall.

Mikael JonassonRådgivare