Kan jag avbryta min provanställning utan någon uppsägningstid?

Hej! Jag har varit provanställd i fem månader och har en månad kvar på min provanställning. Jag vill avsluta min anställning på dagen medans arbetsgivaren hävdar att det är en månads uppsägningstid. Jag vill verkligen inte jobba kvar och vad kan hända om jag helt enkelt inte går dit?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I din fråga framgår det inte om eller vilket kollektivavtal du omfattas av. Det har nämligen betydelse för svaret på din fråga. Nedan kommer jag att redogöra för svaret i båda situationerna.

Lagens bestämmelser

Provanställningar regleras i lagen om anställningsskydd (LAS). En provanställning får vara i högst 6 månader. Om arbetsgivaren eller du som arbetstagare vill att anställningen ska upphöra i förtid ska besked om det lämnas senast vi prövotidens utgång (6 § andra stycket LAS). Annars övergår provanställningen i en tillsvidareanställning.

Om inte annat avtalats får provanställningen avbrytas i förtid (6 § tredje stycket LAS). Både arbetsgivaren eller arbetstagaren får således avbryta provanställningen närsomhelst, utan någon särskild orsak och utan uppsägningstid.

Kollektivavtalet

Däremot kan det i kollektivavtal finnas andra bestämmelser som gäller för din provanställning. Genom kollektivavtal får man nämligen göra avvikelser från lagens regler (2 § tredje stycket LAS). Om en uppsägningstid vid provanställning är reglerad i ett kollektivavtal är du som arbetstagare bunden av detta.

Sammanfattning

Mitt råd till dig är att titta i det kollektivavtal som gäller för dig. Står det inget om uppsägningstid där, eller finns inte något sådant, kan du avbryta din provanställning direkt. I ett sådan fall gäller bestämmelserna i LAS, enligt vilka provanställningen saknar uppsägningstid. Om du är bunden av uppsägningstid och inte iakttar denna kan du bli skyldig att betala skadestånd till arbetsgivaren. Arbetsgivaren får däremot inte hålla inne din lön.

Med vänlig hälsning,

Simon WikströmRådgivare