Kan jag avbryta ett anställningskontrakt innan arbetet påbörjats?

Hej

Jag har skrivit på ett kontrakt för att börja hos en ny arbetsgivare där jag ska börja om 2 månader, men nu har jag fått ett nytt erbjudande på en tjänst som passar mig bättre, kan jag bryta avtalet jag skrivit på på något sätt?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid uppsägning gäller lagen om anställningsskydd (LAS).

När du skrev på anställningskontraktet ingick du ett avtal som du är bunden av. Om du vill bryta kontraktet har du en uppsägningstid precis som du skulle haft om du har påbörjat en anställning och sedan säger upp dig. Om ni inte har avtalat om någon uppsägningstid, är uppsägningstiden 1 månad (11 § LAS). Det krävs alltså inte att du har börjat arbeta hos arbetsgivaren, utan du kan säga upp dig nu och uppsägningstiden kommer börja löpa från den dag du säger upp dig.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Johanna AmbjörnRådgivare