Kan jag ärva skulder från en polsk släkting?

Hejsan, min kusin avled för 2 år sen i Oktober. Han hade skulder då han avled och satt i fängelse just i den stund.

Jag har aldrig haft en relation med denna kusin som är född och uppvuxen i Polen medans jag är född och uppvuxen i Sverige med svensk pappa. Nu får jag höra på omvägar att jag kan ärva hans skulder då mor till kusinen avsagt sig den.. kan detta stämma?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilket lands lagstiftning gäller?

Enligt svensk lag är det inte möjligt att ärva någon annans skulder. Eftersom Polen är ett land inom EU är det dock möjligt att internationell rätt ska tillämpas på fallet. Huvudregeln är att den avlidnes lands regler tillämpas, så det är möjligt att den polska lagstiftningen gäller för dig.

Att ärva skulder enligt polsk rätt

Tyvärr är min kunskap om polsk rätt väldigt begränsad. Dock finns ett faktablad om hur polsk arvsrätt fungerar i korthet på den europeiska juridikportalen. Enligt detta är det möjligt att ärva någon annans skulder (p.8). Du har dock, likt andra släktingar, möjlighet att avsäga dig ansvaret. Detta sker enligt dokumentet genom att du gör en lämplig deklaration inför en notarie eller behörig domstol inom sex månader från det datum då han eller hon blev medveten om arvet. Detta gör att du endast tar emot arvet i den mån tillgångarna överstiger skulderna.

Du kan också helt avsäga dig arvet. Detta görs genom att lämna in en förklaring om avstående från arvet till ett konsulat (p. 5.2).

Kan situationen stämma?

Det låter inte särskilt troligt att du kommer bli ansvarig för skulder utan att ha fått höra från en myndighet att du är arvtagare, i synnerhet eftersom det gått så pass lång tid sedan dödsfallet. Dock är det inte helt omöjligt att du skulle vara arvtagare till den avlidne. För att vara på den säkra sidan kan du kontakta relevanta myndigheter och kontrollera om du är registrerad som arvinge.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Erika RedeliusRådgivare