Kan jag ärva min halvsyster?

Hej!

Min halvsyster har gått bort, och jag behöver hjälp att förstå arvsföljden. Försöker ge all info här nedan, hoppas det räcker:

> Min halvsyster hade ingen egen familj (dvs ingen make/sambo eller några barn).

> Hon har inga andra syskon förutom mig.

> Jag och min halvsyster har samma mamma, men olika pappor.

> Vår mamma och hennes pappa har inte varit gifta, hennes pappa gick bort för ett par år sedan.

> Innan hennes pappa gick bort, var han gift med en kvinna som hade barn med sig in i äktenskapet, men de hade inga gemensamma barn.

> Det finns inga testamenten eller liknande.

Är det vår mamma som ärver min halvsyster själv, eller är jag som halvbror med? Kan min halvsysters framlidne pappas fru ha något med arvet att göra?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv finns i ärvdabalken (ÄB).

Utgångspunkten är att det är en arvlåtares bröstarvingar, alltså barn, som i första hand ärver den avlidne (2 kap. 1 § ÄB). Eftersom din syster inte hade några barn ärver i andra ledet istället din systers föräldrar hälften var av arvet (2 kap. 2 § ÄB). Detta innebär alltså som utgångspunkt att hälften av arvet ska tillfalla er mamma medan hälften av arvet ska tillfalla din systers pappa. Eftersom din systers pappa är död, ska egentligen sin systers syskon på pappans sida träda i pappans ställe och ta del av den halvan av arvet. Eftersom din syster dock inte hade något syskon på sin pappas sida tillfaller hela arvet din mamma (2 kap. 2 § andra stycket ÄB). Hade din mamma också varit död, hade du tagit del i arvet (se 2 kap. 2 § tredje stycket ÄB). Din mammas arvsrätt har således företräde framför din.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Rebecca LundmarkRådgivare