FrågaARBETSRÄTTRast 06/02/2019

Kan jag arbeta utan rast?

Hejsan vi ska börja med raster på mitt jobb och när vi jobbar kväll 12:00-21:45 så säger chefen att vi ska ha rast 12:00-13:00 får det vara så?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Regler om rast och arbetstid finns stadgade i Arbetstidslagen.

Rast på jobbet

Rast innebär att du inte står till arbetsgivarens förfogande, det vill säga att du har rätt till att lämna arbetsstället. Du har då rätt till att stänga av din telefon och behöver inte vara tillgänglig.

Arbetstidslagen

I själva lagen står det inte något om hur lång en rast ska vara, däremot ska en arbetstagare ha en rast senast efter fem timmars arbete enligt arbetstidslagen, men enligt arbetsmiljöverkets riktlinjer ska rastens längd vara minst 30 minuter. Det innebär att arbetsgivaren ska förlägga rasterna så att arbetstagarna inte utför arbete mer än fem timmer i följd.

I övrigt ska rasternas antal, längd och förläggning vara tillfredsställande med hänsyn till arbetsförhållandena enligt 15 § arbetstidslagen. Dessa regler är delvis semidispositiva vilken innebär att de endast kan avtalas bort genom kollektivavtal, enligt 3 § arbetstidslagen. Rasterna får dock inte tas bort helt.

Lycka till!

Vänligen,

Melica DjahaniRådgivare