FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis28/03/2018

Kan jag arbeta som polis om jag är dömd för snatteri?

Hej jag har en fråga

Jag åkte dit för snatteri för ett tag sedan och efter den incidenten så har jag tänkt igenom mitt liv och tror att jag vill bli polis men är detta möjligt med den domen?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Belastningsregister

Ett belastningsregister visar vilka brott en person begått och vilken påföljd som utdömdes. Uppgifterna finns inte kvar i belastningsregistret under hela livet, de gallras ut efter viss tid beroende på vilken påföljd brottet hade, 16-17 §§ lag (1998:620) om belastningsregister.

Att du begått snatteri kommer således att synas i ditt belastningsregister under en viss tid. Eftersom att jag inte vet när du begick brottet och vilken påföljd du tilldömdes kan jag inte svara på om detta brott fortfarande är synligt i ditt belastningsregister.

Polisutbildningen

För att bli antagen till polisutbildningen måste man uppfylla vissa krav. Innan man blir antagen till utbildningen måste man klara vissa fysiska samt psykiska tester. Arbetsgivaren kommer även att göra en säkerhetsprövning för att se om du är lämplig för ett arbete inom polisyrket. En sådan bedömning görs i enlighet med säkerhetsskyddslag (1996:627) (säkerhetsskyddslag).

I 11 § säkerhetsskyddslag står det att "Säkerhetsprövning skall göras innan en person genom anställning eller på något annat sätt deltar i verksamhet som har betydelse för rikets säkerhet eller anlitas för uppgifter som är viktiga för skyddet mot terrorism. […] Prövningen skall klarlägga om personen kan antas vara lojal mot de intressen som skyddas i denna lag och i övrigt pålitlig från säkerhetssynpunkt". Det innebär att polisen bland annat kommer att gå igenom ditt belastningsregister. Om slutsatsen av prövningen är att du inte är att anse som pålitlig kommer du inte att bli antagen till utbildningen. Det finns däremot inte ett krav på att man måste vara helt ostraffad för att få arbeta som polis.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Malin BrännströmRådgivare