Kan jag använda välkända loggor och karaktärer på mina produkter?

Hej, jag tänkte starta ett eget företag med tygpåsar och print på dem, min fråga är då. Får jag använda mig av tex Metallica logga och deras ansikte på påsarna? Eller en karaktär från Disney med text?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till oss med din fråga!

För att finna svaret på din fråga så skall vi gå in och titta i upphovsrättslagen (URL) och varumärkeslagen (VML). I mitt svar till dig kommer jag först berätta om de rättigheter som finns sett till varumärken och sedan går jag in på rättigheterna som man har genom att man skapar något. Slutligen i mitt svar kommer jag ge min rekommendation till dig.

Vad gäller enligt varumärkeslagen?

Det kan uppkomma en ensamrätt till den som har skapat varumärket eller karaktären genom varumärkeslagen. Denna ensamrätt gör att inte du får lov att använda någon annans varumärke utan tillstånd (1 kap. 10 § VML).. För att erhålla denna ensamrätt måste man antingen registrera ensamrätten inarbetning varumärket/karaktären (1 kap. 6 § och 7 § VML). Eftersom både Metallica loggan och Disney karaktärer är så välkänt så föreligger det ensamrätt på grund av inarbetning, då många förknippar Disneys karaktärer med dem eller Metallicas logga med bandet. Möjligen har företaget och bandet också ansökt om ensamrätt.

Det finns dock ett undantag ifrån denna huvudregeln och det är ifall du behöver ange varumärket/karaktären på grund av att det är nödvändigt för att ange varans eller tjänstens betydelse eller att identifiera just din produkt (1 kap. 11 § VML). Regeln syftar särskilt till när det kanske är någon reservdel eller annat tillbehör till varor. En för att använda detta undantag är däremot att det skall ske enligt goda affärsseder. Du får alltså inte missbruka denna rätt utan skall endast använda märket om det är nödvändigt.

Ett annat undantag är också ifall du kommer bedriva och skapa dessa produkter utan ett vinstsyfte. Man får nämligen lov att skapa produkten för eget bruk med mera, men du får inte lov att använda dem i näringsverksamhet (1 kap. 10 § omvänt VML).

Vad gäller enligt upphovsrättslagen?

Genom upphovsrättslagen har Disney också ett skydd för sina karaktärer (1 § URL). Detta skydd uppkommer nämligen så fort de skapar karaktärerna, och är inget de behöver ansöka om. Genom ensamrätten enligt upphovsrättslagen har de rätt att förfoga över sina karaktärer ensamt. Om du då skulle använda dem på dina produkter kommer du att göra ett upphovsrättsligt intrång på deras ensamrätt (2 § URL).

Det finns dock även här undantag och det är ifall du endast kommer sprida dina produkter till en liten krets människor för privat bruk (12 § URL). Men då du påtalar att du kommer bedriva ett företag och sälja produkterna kommer detta undantag inte bli aktuellt.

Slutsats

Eftersom du kommer använda dig av såväl loggan som karaktärerna på dina produkter som du använder i ditt företag så kommer du göra intrång i bandets och företagets ensamrätter. Jag rekommenderar dig därför att försöka undvika att sätta dessa logotyper och karaktärer på dina produkter så du slipper hamna i en tvist med rättighetsägarna.

Jag hoppas nu att du har fått svar på din fråga och att allt löser sig för dig! Har du fler frågor och funderingar så är du alltid varmt välkommen att höra av dig till oss igen!

Ha en fortsatt trevlig helg!

Josefine BågholtRådgivare