Kan jag använda någon annans kötid för att få en hyresrätt?

Hej! Jag har en morbror som har höga köpoäng i bostadskön och jag har dessvärre inte så höga. Han är skriven på en lägenhet som han äger och han har inga planer att säga upp den. Utan däremot undrar jag om det är möjligt, eller lagligt, att jag använder mig av hans köpoäng och skaffar en lägenhet i hans namn, dvs att han står på förstahands kontraktet och att jag själv bor i lägenheten.

Tacksam för hjälp.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det finns någon möjlighet för dig att få en lägenhet genom att använda din morbrors köpoäng i bostadskön. Du skriver att du funderar på om du kan skaffa en lägenhet i din morbrors namn. Svaret på detta är något komplicerat, men jag ska försöka förklara det så tydligt som möjligt.

Det första som bör nämnas är att kötiden i de flesta bostadsförmedlingar, inklusive Stockholms bostadskö, är personlig (här.) Din morbror kan därför inte överlåta sina köpoäng till dig på något sätt utan det är han som måste söka bostaden. Jag kommer därför i mitt svar utgå från att din morbror skulle vara villig att använda sin kötid för att söka en lägenhet.

Vad som gäller enligt lagen
Det är som utgångspunkt inte olagligt för en person att ha två lägenheter. Din morbror kan alltså rent teoretiskt både ha kvar sin lägenhet som han bor i nu och skaffa en till. Detta är dock en sanning med modifikation. Enligt 12 kapitlet 23 § Jordabalken får en hyreslägenhet nämligen endast användas för det syfte den är avsedd för (här.) Ofta framgår det av hyreskontraktet vad som är syfte med uthyrningen. En bostadslägenhet får alltså bara användas för att bo i av personen som står på kontraktet. Om lägenheten används för något annat syfte utgör detta grund för hyresvärden att säga upp kontraktet enligt 12 kap 42 § punkt 4 (här.) I stor utsträckning handlar det här om hur hyresvärden ser på situationen och om hyresvärden väljer att säga upp lägenheten på den här grunden.

Detta betyder att om din morbror skulle använda lägenheten för att bo i, till exempel om han skulle bo i sin nuvarande lägenhet ibland och den nya lägenheten vid andra tillfällen, så hade det varit okej. I sådana fall hade du kunnat bo i den nya lägenheten tillsammans med din morbror. Vissa bostadsförmedlingar, exempelvis Stockholms, ger möjlighet till personer skriva sig som medboende. Detta betyder att man söker bostad tillsammans med den huvudsökande (i detta fall din morbror) (här.) I vissa fall kan den medboende även få skriva sig på kontraktet. Detta bestäms av hyresvärden.

Överlåtelse av hyresrätt
Om du inte skulle få skriva dig på kontrakten men ändå bor i den nya lägenheten tillsammans med din morbror, skulle han i framtiden kunna överlåta lägenheten till dig enligt 12 kap 34 § Jordabalken (här.) Detta kräver att ni har varaktigt bott tillsammans och att det inte finns någon anledning för hyresvärden att inte vilja ha dig som hyresgäst. I ditt fall kan det vara så att ni inte skulle vara att anse som varaktigt bosatta tillsammans, men jag ville ändå nämna att en sådan möjlighet finns.

Möjlighet att hyra ut i andra hand
En annan möjlighet är att din morbror skulle hyra ut den nya lägenheten till dig i andra hand. Detta är tillåtet enligt 12 kap 40 § Jordabalken om hyresgästen (alltså din morbror) "på grund av ålder, sjukdom, tillfälligt arbete eller studier på annan ort, längre utlandsvistelse, särskilda familjeförhållanden eller därmed jämförbara förhållanden har beaktansvärda skäl för upplåtelsen och hyresvärden inte har befogad anledning att vägra samtycke" (här.) En andrahandsuthyrning får dock oftast endast ske under en begränsad tid. Utgångspunkten är att hyresgästen ska ha avsikt att efter viss tid antingen återvända till lägenheten eller ge upp den.

Sammanfattning
Sammanfattningsvis skulle jag säga att det inte är möjligt för dig att på något direkt sätt använda din morbrors köpoäng för en egen lägenhet. Det är dock möjligt att ni skulle kunna hyra lägenheten tillsammans eller för dig att hyra den i andra hand av din morbror.

Jag hoppas att detta gav svar på din fråga och du är varmt välkommen att höra av dig om något är oklart eller om du har fler frågor!

Vänligen,

Emmy RosendahlRådgivare