Kan jag anmäla mig själv för att bevisa att jag är oskyldig?

Är det möjligt att anmäla sig själv till Polisen?

Jag har under en längre tid fått utstå förtal som jag blir påmind om dagligen. Förtalet startades av en annan medborgare inom EU år 2014. Jag är en offentlig person inom en viss bransch, vilket har gjort att mitt rykte avsevärt påverkats negativt.

Jag saknar möjlighet att själv bevisa min oskuld.

Eftersom jag gärna vill bevisa min oskuld till allmänheten och specifikt denna bransch, utan att ta denna person till civil domstol och tvingas betala stora summor för advokat, så undrar jag ifall det är möjligt att jag anmäler mig själv för det brottet som denna EU-medborgare påstår att jag gjort, för att på så sätt låta Polisen sköta utredningen.

Går det?

Om inte, vilka juridiska alternativ har jag?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det går att polisanmäla sig själv, men för att anmälan ska övergå i att prövas i domstol krävs att åklagaren väcker åtal mot dig. I en eventuell rättegång är det åklagarens uppgift att försöka bevisa att du gjort dig skyldig till brottet. Åklagaren väcker därför endast åtal om det finns tillräckliga skäl för det, det vill säga om det finns anledning att anta att du faktiskt har begått ett brott. Det går alltså inte att väcka åtal utan grund bara för att fastställa att du är oskyldig. Om du väljer att anmäla dig själv, och åklagaren väcker åtal mot dig, kan det i och för sig leda till att domstolen finner att du är oskyldig, men sedan åtal har väckts riskerar du samtidigt att domstolen finner att du är skyldig till brott.

Du har även en möjlighet att anmäla personen som pratar om dig för förtal. Brottet regleras i brottsbalken och utgörs av att någon utpekar någon annan som brottslig eller annars klandervärd i syfte att skapa missaktning för den andre (5 kap. 1 §). Förtal är ett så kallat målsägandebrott, innebärandes att det i regel är du själv som måste väcka ett enskilt åtal mot personen, och att åklagaren inte har en skyldighet att göra det (5 kap. 5 §). Viktigt att veta är att målsägandebrott och enskilda åtal likställs med tvistemål vad gäller rättegångskostnader, och att du därför riskerar att behöva stå för såväl din egen som motpartens rättegångskostnader om du förlorar målet. Jag skulle därför råda dig att i första hand bedöma dina chanser att vinna ett eventuellt förtalsmål, och därefter ta hjälp av ett juridiskt ombud för att slutligen eventuellt väcka enskilt åtal.

Hoppas du fick svar på dina frågor, om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare