FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt22/03/2024

Kan jag anmäla ett gammalt brott?

Blev utsatt för hemfridsbrott (skadegörelse) i min trädgård för ca 10 månader sedan. Kan jag fortfarande ta upp ärendet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du fortfarande kan anmäla ett brott som skedde för 10 månader sedan. Tillämplig lag för din fråga är främst brottsbalken (BrB).

Först vill jag säga att det är alltid möjligt att anmäla ett brott som har skett, sen är det upp till de brottsbekämpande myndigheterna att avgöra om det kan öppnas en utredning och senare väckas åtal, vilket dels beror på om brottet är preskriberat eller inte.

Preskriptionstid för brott

När ett brott har begåtts så börjar en så kallad preskriptionstid att löpa. Preskriptionstiden är den tid som åklagaren har på sig att väcka åtal efter att ett brott har begåtts för att målet ska kunna gå till domstol och gärningspersonen dömas. När preskriptionstiden har gått ut brukar man säga att brottet är preskriberat. Olika typer av brott har olika långa preskriptionstider, vilka utgår från maxstraffet för det aktuella brottet (35 kap. 1 § BrB).

- För brott där det svåraste straffet är fängelse i ett år, är preskriptionstiden 2 år

- För brott som kan leda till fängelse i mer än ett år, men max två år, är preskriptionstiden 5 år

- För brott som kan leda till fängelse i mer än två år, men max åtta år, är preskriptionstiden 10 år

- För brott där det svåraste straffet är fängelse på viss tid över åtta år, är preskriptionstiden 15 år.

- Om fängelse på livstid kan följa brottet, är preskriptionstiden 25 år

Vissa brott, såsom mord, dråp och våldtäkt mot barn preskriberas aldrig (35 kap. 2 § första stycket BrB), under förutsättning att gärningspersonen var över 18 år när brottet begicks (35 kap. 2 § andra stycket BrB).

Hur lång preskriptionstid har skadegörelse och hemfridsbrott?

Brottet skadegörelse regleras i 12 kap. 1 § BrB. Paragrafen stadgar att "den som förstör eller skadar egendom till men för någon annans rätt till den döms för skadegörelse till fängelse i högst två år." Eftersom det strängaste straffet i det här fallet är fängelse i två år, blir min tolkning av ovan att preskriptionstiden för skadegörelse är 5 år.

Det maximala straffet för hemfridsbrott är fängelse i ett år (4 kap. 6 § BrB), vilket innebär att hemfridsbrott har en preskriptionstid om 2 år.

Sammanfattning och råd

Som sagt så är det alltid möjligt att anmäla ett brott som har skett, men det är inte alltid möjligt att anmälan blir en utredning som sedan innebär att åklagaren väcker åtal, bland annat beroende på om brottet är preskriberat eller inte. Hur lång preskriptionstid ett brott har, beror på vad som är det strängaste straffet för det aktuella brottet. För vissa brott, såsom mord eller dråp, finns det ingen preskriptionstid.

I ditt fall tolkar jag det som att du har blivit utsatt för hemfridsbrott alternativt skadegörelse, vilka har en preskriptionstid på 2 år respektive 5 år. Du skriver att brottet skedde för 10 månader sedan, vilket innebär att preskriptionstiden inte har gått ut och att det således skulle vara möjligt för åklagaren att väcka åtal utifrån dessa bestämmelser. Jag vill dock poängtera att detta inte betyder att åklagaren är skyldig att väcka åtal, utan möjligheten till åtal beror framförallt på om det finns tillräckliga bevis. Men för att besvara din fråga så finns det fortfarande möjlighet för dig att ta upp ärendet utifrån preskriptionshänseende, när det har gått 10 månader sedan brottet skedde.

Med detta hoppas jag att du har fått svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar, är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Cornelia NilssonRådgivare