Kan jag anmäla ett ex som inte slutar kontakta mig?

Hej!

Mitt ex har under snart ett årstid försökt på alla möjliga sätt försökt tagit kontakt med mig han har skrivit kränkande hot mot mig så som att jag är efterbliven och borde kvävas om jag ligger med nån. Han har ringt mina vänner och bett om bilder på mig efter en utekväll så han såg att jag sov ensam. Jag har sagt till honom tusen gånger att låta mig vara har blockat han överallt förutom på ett ställe. Mår inte bra över detta har även misstänkt att han har loggat in på min Instagram eftersom det finns meddelande jag inte har skrivit och låter exakt som han. Finns mycket mer att berätta men finns det nått sätt att få han sluta eller anmäla detta.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om brott finns i brottsbalken (BrB).

Du har blivit utsatt för brott

Att ditt ex utsatt dig för hot är brottsligt och kan polisanmälas (4 kap 5 § BrB). Att hoten och annat olämpligt beteende skett kontinuerligt gör också att han kan ha gjort sig skyldig till olaga förföljelse (4 kap 4b § BrB).

Vad kan du göra?

Du anmäler lättast brottet till polisen genom att ringa 114 14 eller besöka en polismyndighet. Det är också viktigt att du sparar så mycket bevis du kan från händelserna. Detta inkluderar skärmavbilder från både din och dina vänners telefoner på till exempel relevanta konversationer och samtalslistor, så det är viktigt att du inte raderar dessa förrän brottet kunnat utredas.

Förhoppningsvis gör en underrättelse av att beteendet anmälts till polisen att ditt ex slutar kontakta dig.

Om kontaktförbud

Det kan också finnas möjlighet att du får ett kontaktförbud beviljat gentemot ditt ex, om hans beteende anses allvarligt nog och han inte slutar (1 § lagen om kontaktförbud). Ansöka om kontaktförbud kan du göra hos en åklagarmyndighet eller genom att kontakta polisen. Ett kontaktförbud skulle innebära att varje försök personen gör att kontakta dig framöver är olagliga. Du kan läsa mer om kontaktförbud på åklagarmyndighetens hemsida. Oavsett om du är intresserad av ett kontaktförbud eller ej bör du först anmäla brottet.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Erika RedeliusRådgivare