Kan jag anmäla en person om denne sprider rykten om mig?

Mina närmaste grannar, som jag tidigare har kommit bra överens med har spridit ett osannt rykte om mig och det har resulterat i att den tidigare goda kontakten nu helt har förstörts. Det är kvinnan i familjen som har misstrott mig för att vara ute efter hennes man, vilket är ett fullständigt befängt påstående. Jag har aldrig sagt eller gjort något som skulle kunna föranleda ett sådant missförstånd och jag har blivit väldigt arg över att bli utmålad på det viset, för jag har förstått att det har spridits till deras vänner och släktingar. Det är pinsamt att bli utsatt för föraktfulla och misstänksamma blickar när man vill kunna vara i trädgården. Har funderat på att flytta någon annanstans, men det är ju faktiskt inte jag som bär skulden till den här otrevliga situationen. Vad kan jag göra? Bör jag anmäla saken?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du kan anmäla för förtal
Om en person sprider information om dig i syfte att andra ska se ned på dig kan brottet förtal aktualiseras (5 kap. 1 § Brottsbalken). Däremot måste du kunna visa att din granne gör detta för att få andra att se ned på dig. Hade din granne däremot goda skäl att sprida information på detta sätt och informationen är att sann, kommer din granne inte dömas till ansvar för brottet.

En annan möjlighet är brottet förolämpning
Brottet förolämpning aktualiseras snarare när en person säger något i direkt syfte att såra den andra och då du säger att din granne sprider osanningar om dig kan även detta brott passa in. Då din granne uttalar sig nedsättande om dig och om din granne gör det för att kränka dig kan brottet förolämpning aktualiseras ändå såvida konversationen sker mellan er (5 kap. 3 § Brottsbalken).

Du behöver själv väcka åtal
Brotten förtal och förolämpning faller båda under enskilt åtal (5 kap. 5 § Brottsbalken). Det innebär att du själv behöver väcka åtal mot din granne om du vill påbörja en process. En åklagare väcker endast åtal i vissa fall om det är motiverat av allmänhetens intresse. Du väcker enskilt åtal genom att skicka in en stämningsansökan till tingsrätten (47 kap. 1 § Rättegångsbalken). Stämningsansökan ska innehålla en del uppgifter bland annat ska beskrivning om den brottsliga gärningen, vem den tilltalade är o.s.v. (47 kap. 2 § Rättegångsbalken).

Vid enskilt åtal står inte staten för ens rättegångskostnader som målsägande utan det är något man själv gör. Det innebär att om du förlorar kan det bli dyrt då man får betala sina egna rättegångskostnader och ibland motpartens rättegångskostnader om motpart yrkat på det.

Sammanfattning
Sammanfattningsvis får din granne inte sprida rykten om dig om spridandet av information är ämnat att skada ditt anseende hos andra personer. Däremot om din granne hade goda skäl till spridandet av informationen och uppgiften din granne spred var sann utdöms inte ansvar. Om du vill gå vidare med ärendet behöver du väcka enskilt åtal om saken.

Du är välkommen att boka tid hos Lawlines duktiga jurister om du vill ha ytterligare hjälp.

Med vänliga hälsningar,

Vendela TingshammarRådgivare