Kan jag anmäla en person för att hen uttrycker sig hotfullt?

Hej! jag går förbi centrum och så sitter det några personer och äter på en brödbitt jag tittar på dem och då skriker en av dem hotfullt vad tittar du på. Jag svarar men lågton jag har ögon och får titta på vem jag vill och går därifrån. Har man rätt att anmäla sådana personer?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige har vi en långtgående yttrandefrihet som följer av grundlagen (se 2 kap. 1 § regeringsformen). Därför kan otrevliga uttalanden vara lagliga även om det kan upplevas som mycket kränkande och obehagligt för den som angrips. Det krävs helt enkelt ganska mycket för att ett yttrande ska anses utgöra en brottslig gärning. Ett exempel på brottsliga uttalnden/ageraden är att det kan vara olagligt att hota någon annan med en brottslig gärning på ett sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig rädsla för egen eller annans säkerhet till person, egendom, frihet eller frid (4 kap. 5 § Brottsbalken [BrB]). Det kan bland annat handla om hot om misshandel (3 kap. 5 § BrB) eller hot om mord (3 kap. 1 § BrB). Att endast hotfullt skrika "vad tittar du på" kan antagligen inte anses utgöra ett hot om en brottslig gärning.

Du kan göra en polisanmälan om du tror att du har blivit utsatt för ett brott. Utifrån situationen som beskrivs i frågan har jag dock svårt att tro att någon har begått en brottslig gärning, och därför kommer du antagligen inte få någon framgång med en anmälan.

Jag önskar dig lycka till och hoppas att situationen löser sig! Om det är något mer du undrar över är du varmt välkommen att ställa en ny fråga.

Med vänliga hälsningar,

Elin AndrénRådgivare