Kan jag anmäla en läkare för feldosering efter två år?

Hej det är så att en läkare gav mig feldos på medecin och det var 2 år sen och de medförde i att jag inte kunde sova på 2 veckor är det försent att anmäla det och vad kan hända om jag nämner honom?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med dina fråga!

Bestämmelser om synpunkter, klagomål och patientsäkerhet samt de skyldigheter som vårdgivare samt hälso- och sjukvårdspersonal har återfinns i Patientlagen

Patientnämnderna ska enligt (2017:372) om stöd vid klagomål mot hälso- och sjukvården hjälpa patienter och deras närstående att föra fram klagomål och att få svar av vårdgivaren (11 kap. 1 § 1 st. 1p.). Vidare ska patientnämnderna tillhandahålla eller hjälpa patienter att få den information som patienten behöver för att kunna ta tillvarata sina intressen i hälso- och sjukvården och hjälpa patienter att vända sig till rätt myndighet (11 kap. 1 § 1 st. 2p.

Eftersom du i ditt fall har fått feldosering av en läkare kan du i första hand vända dig till den mottagning (vårdcentral, sjukhus) där du fick vård eller behandling. Vidare har du möjlighet att kontakta patientnämnden i den region du fick vård. För allvarligare klagomål kan du kontakta IVO (inspektionen för vård och omsorg) men först ska du ha kontaktat vårdenheten där du fick vård eller patientnämnden. De ansvariga ska ha haft tillfälle att svara på dina klagomål innan du kontaktar IVO.

Enligt din fråga ägde denna händelse rum för två år sedan. Som regel utreder IVO inte händelser som ligger mer än två år tillbaka i tiden, vilket gör det svårare att göra en anmälan efter att denna tidsfrist har passerat. Du har dock fortfarande möjlighet att skicka in dina klagomål till vårdenheten eller patientnämnden.

Mer om detta går att hitta på: https://www.1177.se/Skane/sa-fungerar-varden/om-du-inte-ar-nojd/om-du-inte-ar-nojd-med-varden/

Jag hoppas på att mitt svar är till hjälp! Har du vidare frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till oss!

Mvh

Samah SulaimanRådgivare