Kan jag anmäla att min granne somnar med spisen påslagen?

Kan jag som granne anmäla att person vid tre tillfällen glömt stekpanna och lagt sej att sova,berusad.Vid första tillfället vädrade räddningstjänst ut,gång två gick brandlarmet igen och han vädrade ut röken,men vid konfrontation skyller ifrån sej.Senast hörde annan granne brandlarmet och stekpannan och maten vidbränd och rökigt. Bostadsbolaget har inte gjort något ännu,vad har de för befogenheter???

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Då din fråga rör ett eventuellt brott kikar vi närmare på brottsbalken (BrB).

Grannen kan ha gjort sig skyldig till allmänfarlig vårdslöshet

Liknande händelser har tidigare åtalats under brottet allmänfarlig vårdslöshet, som kan begås genom att gärningspersonen genom oaktsamhet framkallar fara för brand eller ofärd, vilket är fallet när din granne, berusad, somnar med en påslagen spis (13 kap. 6 § första stycket första punkten BrB).

Du kan absolut anmäla grannen

Då detta hänt vid upprepade tillfällen är det bra om du anmäler detta till polisen så att de kan utreda saken vidare, alternativt kan du vända dig till bostadsbolaget och be dem ta det vidare med polisen.

Förhoppningsvis finns det någon typ av dokumentation, exempelvis från tillfället när räddningstjänsten var på plats, eller vittnen som kan styrka incidenterna, vilket är till stor hjälp i utredningsarbetet.

Några avslutande ord

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, och önskar att det löser sig på bästa sätt.

Ha en fortsatt fin vecka!

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare