Kan jag anmäla att jag blivit knuffad?

Hej! Jag arbetar som undersköterska på hemsjukvården och idag när jag var på jobbet så skulle jag hem till en herre som hade larmat. När jag kom in i hans trapphus så stog herrens granne och pratade med vad jag tror är en annan granne precis bredvid dörren som jag skulle till. Jag hällsa och gick fram och ringde på dörren och herren jag skulle till öppnade. Jag han inte mer än att hällsa så kom grannen bakom mig och började knuffa in i lägenheten och skrek "jag är så trött på lukten från honom så gå in och stäng dörren" och så smälde hon igen dörren. Jag var väldigt nära på att trilla på dörrkarmen när detta hände. Både jag och den äldre herren jag var hos blev mycket chockade. Så mim fråga är om det är något som går att anmäla för jag vill inte att varen jag eller mina kolegor ska vara rädda för att gå dit på grund av den arga grannen.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det låter som en obehaglig upplevelse och det korta svaret på din fråga är ja, det går att anmäla till polisen. Du beskriver att grannen knuffade på dig, vilket till exempel kan falla in under brottet "ofredande" enligt 4 kap 7 § brottsbalken. Eftersom det fanns vittnen till händelsen kan det mycket väl gå att utreda.

Mitt råd är därför att du gör en polisanmälan där du beskriver vad som hände så noga du kan och förhoppningsvis kan polisen då gå vidare med ärendet. Ju tidigare efter händelsen du anmäler, desto bättre är förutsättningarna för polisen att göra en bra utredning.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga.

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare