FrågaFAMILJERÄTTAdoption15/12/2018

Kan jag adoptera sambos barn mot andre förälderns vilja?

Hej,

Min sambo och hans barns mamma har gemensam vårdnad om deras 2 barn (båda under 10 år). Jag skulle i framtiden önska att få adoptera dem då barnen vantrivs enormt hos mamman och ger inte den omvårdnaden som krävs. Det är knappt så hon kan ta hand om sig själv.

Jag förstår att vi givetvis måste gift oss först, men om de fortsätter att ha gemensam vårdnad och hon säger nej, är det det som gäller då? Eller ska sambon försöka lösa enskild vårdnad först då tingsrätten "endast" frågar om moders åsikt då? Jag har läst mig till att den åsikten då (vid enskilt vårdnad) ej behöver vara avgörande, hur individuellt skiljer sig besluten då, för motsätta sig kommer hon nog garanterat att göra då hon tycker att "det är status att ha barn".

Mvh Maria

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Behöver vi vara gifta för att adoptera ena sambons barn?

Adoption regleras i 4 kap. föräldrabalken (FB). För adoption råder inget krav på att par ska vara gifta utan det är även tillåtet för sambos att adoptera; däremot är det inte tillåtet för andra än makar och sambos att adoptera gemensamt. Som huvudregel krävs att sambos och makar adopterar gemensamt och det är alltså inte tillåtet att den ena i paret adopterar ensam. En redan befintlig förälder kan inte adoptera det egna barnet, vilket i ditt fal uppenbart vållar problem utifrån huvudregeln. Av denna anledning har införts ett undantag som stadgar att ena sambon är tillåten att ensam adoptera förutsatt att barnet är den andra sambons barn (se för allt ovan sagda 4 kap. 6 § FB).

Behövs vårdnadshavares samtycke vid adoption av barn?

Huvudregeln är att "Ett barn får inte adopteras utan samtycke från den förälder som är vårdnadshavare." (4 kap. 8 § första stycket FB). Härför råder tre undantag. För det första krävs inte samtycke om föräldern är varaktigt förhindrad att samtycka till följd av en psykisk sjukdom eller något annat liknande förhållande, För det andra krävs inte samtycke om föräldern vistas på okänd ort. För det tredje och sista krävs inte samtycke om det finns synnerliga skäl. (se 4 kap. 8 § andra stycket FB) Med synnerliga skäl avses främst internationell adoption då samtycke ogärna lämnas på grund av risken för sociala konsekvenser vid kännedom om adoptionen; undantaget tillämpas ytterst restriktivt (prop. 2017/18:121 s. 50 och 151). Slutsatsen härav är att samtycke krävs från modern i detta fall.

Vad kan göras?

Jag rekommenderar i detta fall att ni försöker åstadkomma att fadern (din sambo) får ensam vårdnad över barnen. Detta kan ske antingen genom ett avtal mellan vårdnadshavarna som godkänns av socialnämnden, vilket ter sig mindre sannolikt (6 kap. 6 § FB), eller genom ett beslut av domstol (6 kap. 5 § FB). När fadern fått ensam vårdnad kan adoption ske med enbart faderns samtycke (se 4 kap. 6 och 8 § FB). Är barnet över 12 år krävs dock även att barnet samtycket till adoptionen, med undantag för varaktigt förhinder av psykisk sjukdom eller liknande tillstånd (4 kap. 7 § FB). Modern har i detta fall fortfarande rätt att yttra sig i frågan. Ett yttrande är inte bindande och ska således inte förväxlas med samtycke (4 kap. 18 § FB).

Hoppas du fick din fråga besvarad!

Vänlig hälsning,

Joar LindénRådgivare