Kan icke-biologiska barn ärva?

Jag är osäker på om min dotter är min biologiska dotter. Om en DNA visar att hon inte är det. Hur fungerar då arvsrätten.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar vad som skulle hända med ditt arv om det visade sig att din dotter inte var din biologiska. För att besvara detta kommer jag att använda mig av ärvdabalken (ÄB) och föräldrabalken (FB).

Vilka barn är arvsberättigade?

Enligt reglerna i ÄB är det den avlidnes bröstarvingar, det vill säga biologiska barn som i första hand ärver (2 kap. 1 § ÄB). Med biologiska barn likställs adopterade barn (4 kap. 21 § FB) samt barn som tillkommit genom t.ex. befruktning och insemination (se 1 kap. FB). Det innebär alltså att alla andra "barn" inte är berättigade till arv. Om den avlidne däremot rent juridiskt är registrerat som förälder till ett icke-arvsberättigat barn, kommer barnet ändå att ärva den avlidne.

Sammanfattning och rådgivning

Om du fortsatt kommer vara registrerad som pappa till din dotter, kommer hon att ärva dig även om hon inte är din biologiska dotter. Om faderskapet däremot hävs tar Skatteverket bort registreringen. Din dotter kommer då inte längre ha rätt till arv. Om du i det fallet ändå vill att hon ska ärva dig kan du skriva ett testamente till hennes fördel. Ett testamente går nämligen före den legala arvsordningen.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Ellinor BäckströmRådgivare