Kan hyresvärden vräka p.g.a att man har annan folkbokföringsadress eller köper ny bostad?

Hej,

Jag och min sambo köpte en bostadsrätt och flyttade in 2017. Hon har även en hyresrätt hos ett kommunalt bolag som vi tänkt ha som övernattningslägenhet på sikt. Nu 2019 har vi fått brev att hon måste säga upp hyresrätten då hon är skriven på annan adress och köpt en bostadsrätt. Finns det möjlighet att bestrida ett sånt krav/beslut ? Vi vill ha hyresrätten kvar som sagt.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledningsvis kan sägas att hyresvärdens möjlighet att vräka din sambo från sin hyresrätt framgår av 12 kap 42 § jordabalken (hyreslagen), där räknas 9 olika skäl att vräka hyresgästen. Att köpa bostad eller ändra adress framgår inte som ett av de skälen som framgår av bestämmelsen. Med detta sagt har hyresvärden inte rätt att göra vräka din sambo. Däremot kan hyresvärden säga upp din sambo p.g.a de skälen du nämnt förutsatt att det framgår av hyresavtalet samt att det avtalade är av synnerlig vikt för hyresvärden (se 12 kap 42 § punkt. 8 jordabalken). Notera att det är domstol som bestämmer ifall det avtalade är av synnerlig vikt eller inte.

Hur ska du bestrida detta?

För att bestrida ett krav avseende vräkning ska du skicka in ett skriftligt bestridande till Kronofogdemyndigheten (31 § lag om betalningsföreläggande och handräckning). Bestridandet behöver inte ha särskilda formkrav utan det rekommenderas istället att förklara varför man bestrider och på vilka grunder. Om hyresvärden inte återkallar målet efter bestridandet så saknar målet juridisk verkan och hyresvärden kan inte vräka din sambo.

Sammanfattning

Som jag nämnt tidigare så kan hyresvärden inte vräka din sambo ifall vissa särskilda skäl inte framgår av hyresavtalet. Då ni fått brev från hyresvärden rekommenderar jag er att bestrida detta direkt då tidsfristen kan vara väldigt kort.

Om du har flera funderingar är du välkommen att ställa flera frågor. Jag hoppas du fick svar på din fråga/frågor, önskar

Moneeb MohsenRådgivare