Kan hyresvärden kräva ersättning för skador som har orsakats av en tidigare hyresvärd?

Jag flyttade nyligen in i en ny lägenhet. 2 dagar innan jag skulle få lägenhets nycklarna fick jag veta att mp ha av nycklarna var borttappade av förra hyresgästen och hyresvärden glömde åtgärda detta. Hyresvärden berättar att det kommer ske ett cylinder byte på grund av detta! När jag väl flyttar in sker cylinder byte några dagar efter och jag får nya nycklar. Nu skickar hyresvärden fakturan för denna cylinder byte till mig, vilket jag inte förstår. De berättade aldrig att jag skulle bekosta detta cylinder byte och jag förstår inte varför jag står för fakturan när förra detta hyresgästen tappade nycklarna. Kan hyresvärden kräva att jag betalar ett misstag som förra hyresgästen och de själva gjorde??? Har jag rätt att bestrida denna faktura?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som hyresgäst bär man ett ansvar att vårda lägenheten under hyrestiden (12:24 JB). Detta kallas för vårdnadstvisten och innebär att hyresgästen ska ersätta skador som uppkommer av att hyresgästen betett sig vårdslöst. Att tidigare hyresgästen har av vårdslöshet tappat bort nycklar till lägenheten är något som faller under hens vårdnadsplikt och ska därmed ersättas av den tidigare hyresgästen.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga. Har du fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Doorsa SalehyRådgivare