Kan hyresvärd neka sambo med betalningsanmärkningar att ta över hyresrätt?

Jag och min sambo ska gå i sär. Hon står på kontraktet på lägenheten. Vi flyttade in tillsammans i den och tänker skriva över den på mig. Där vi skriver en bodelning att Jon godkänner det.. mu vill inte hyresvärden hyra ut till mig pga betalningsanmärkning. Skulden är betald å jag väntar på att den ska försvinna om två år.. det är en fyra vi bor i och jag har två barn. Ett med henne.. därför har vi kommit överens om att jag. Ehöver den bäst för mina barn.. men kan hyresvärden neka mig ta över den pga min betalningsanmärkning?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om hyra hittar vi i 12 kap. Jordabalken (JB).

Huvudregeln är att en hyresgäst måste ha hyresvärdens samtycke för att få överlåta sin lägenhet (se I 12 kap. 32 § JB). En hyresgäst sambo kan dock ha rätt att överta hyresrätten mot hyresvärdens vilja. För detta förutsätts att hyresrätten utgjort samboegendom och tillfallit sambon genom bodelning eller att sambon tillagts hyresrätten, trots att den inte utgör samboegendom, med hänvisning till att denne behöver den bäst (se 12 kap. 33 § andra stycket JB). Utifrån din fråga framstår det som att hyresrätten utgör samboegendom och att den tillfallit dig genom bodelning vilket innebär att kraven för övertagande i egenskap av sambo är uppfyllda. Du ska därmed ha rätt att ta över hyresrätten oavsett om hyresvärden samtycker eller ej.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lovisa WanhataloRådgivare