FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott11/04/2018

Kan grannen kräva att vi betalar hennes böter när hon parkerat hos oss?

Hej

Granne är sur pga att hon parkerade sin bil hos oss men fick böter fast det fanns skyltar att man inte ska parkera en viss tid under tiden hon besökte oss.

Kan granne kräva att vi betalar? Hon är super sur på oss och vill nu att vi betalar hennes 600 kr.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag förstår rätt så har er granne parkerat på en parkeringsplats vid ert hem och under en del av tiden hon stod där har det varit förbjudet att parkera på platsen.

Det är bilens ägare och i vissa fall förare som ansvarar för att boten betalas

Grannens böter kan vara antingen en kontrollavgift eller en felparkeringsavgift. Kontrollavgifter får man om det är markägaren som bestämt vilka regler som gäller parkeringen och felparkeringsavgift får man om man bryter mot lokala föreskrifter. På din beskrivning låter det som en felparkeringsavgift.

Det är bilens ägare som har ansvar för att felparkeringsavgiften betalas (lag om felparkeringsavgift 4 §). Skulle det vara en kontrollavgift, så har bilens ägare och förare lika stort ansvar för att avgiften betalas (lag om kontrollavgift vid olovlig parkering 7 §). Er granne är alltså ansvarig att betala sin egen böter.

Er granne har ansvar för att känna till reglerna när hon parkerar

Det framgår inte riktigt varför er granne vill att ni sa betala avgiften. Jag kan i alla fall inte hitta någon grund för att ni skulle vara ansvariga att betala hennes böter för att hon parkerade hos er när hon besökte er. När man parkerar sin bil är man alltid skyldig att ta reda på vilka regler som gäller för parkering på platsen och se till att man följer dem. I situationen du beskriver har grannen uppenbarligen inte följt det som står på skyltarna vid parkeringen och boten är därför hennes ansvar.

Jag hoppas att detta har gett er svar på er fråga. Om ni har någon mer fundering är ni välkomna att höra av er till oss igen!

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare