Kan giltigheten av ett äktenskapsförord påverkas av att man finns med i belastningsregistret?

Hej. Jag har en bouppteckningstvist gällande ett äktenskapsförord med mitt ex som nu ligger hos en bouppteckningsförttare och väntar på beslut. Jag har planerat att överköaga hos tingsrätt om beslutet blir jämkning eller om äktenskapsförordet ogiltigförklaras. Det finns en anmärkning på mig, som inte alls har med äktenskapsförordet eller med annat kring äktenskapet eller skillsmässam att göra, i belastningsregistret. Kan denna annärkning åneropas i tingsrätt av åklagaren, när jag överklagat beslutet i bouppteckningen till tingsrätt.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler om jämkning av äktenskapsförord finns i Äktenskapsbalken. Det som beaktas när ett beslut om jämkning ska tas är om ett äktenskapsförord är oskäligt. Ett äktenskapsförord kan vara oskäligt med hänsyn till fyra grunder, 1) äktenskapsförordets innehåll, 2) omständigheter vid förordets tillkomst, 3) senare inträffade förhållanden och 4) omständigheterna i övrigt (12 kap. 3 § Äktenskapsbalken). Det faktum att du enbart finns med i belastningsregistret kan inte i sig ha någon betydelse för dessa grunder och kan inte göra så att äktenskapsförordet ska anses vara oskäligt.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen för fortsatt rådgivning.

Med vänliga hälsningar,

William TinnbergRådgivare