Kan giftorättsgods användas för att kompensera för enskild egendom?

Hej.

I min frus och mitt inbördes testamente stipuleras att hennes enskilda egendom är halva vår bostadsrätt samt 400 000 kr som är hennes del från försäljningen av en släktgård. Vi har tre gemensamma barn och jag har ett barn sedan tidigare. Hur särkullbarn ärver vet jag och min fråga gäller hur man behandlar enskild egendom.

Om jag avlider före min fru och det inte finns 400 000 kronor på hennes konto, kommer man då att i bodelningen öka hennes del av bostadsrätten med motsvarande belopp? För inte ärver man poster utan av den samlade behållningen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När din fru avlider kommer det först göras en bodelning mellan dig och din fru innan arvet skiftas. Bodelningen görs genom att man delar giftorättsgodset på hälften. Giftorättsgodset är all egendom makarna äger som inte är enskild egendom.

De pengar din fru fått från försäljningen av en släktgård är enskild egendom och hon är därför fri att göra vad hon vill med dessa pengar. Även om hon hade spenderat alla pengar så tas inget från varken giftorättsgodset eller din enskilda egendom för att väga upp detta.

Jag noterar att du skriver att ni stipulerat om den enskilda egendomen i ett inbördes testamente. För att enskild egendom ska uppkomma måste egendomen vara enskild egendom enligt testamente (skrivet av den person som hon ärvde släktgården från) eller genom äktenskapsförord. Att skriva i ditt testamente att något är enskild egendom gör det alltså inte till enskild egendom. För att äktenskapsförordet ska bli giltigt måste ni sedan registrera det hos Skatteverket.

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare