FrågaAVTALSRÄTTGåva13/09/2020

Kan gåvogivaren återta gåvan när gåvotagaren är ett barn?

En kille jag träffade köpte surfplattor till mina barn, utan att fråga mig om det. Barnen fick plattorna och jag fick kvittot på dessa. Nu begär han tillbaka plattorna eller pengarna för de, har han rättighet till något av de? Jag kan betala plattorna men tycker de känns fel när de är något mina barn fått av honom.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Är det fråga om en gåva?

För att det ska vara fråga om en gåva måste en frivillig förmögenhetsöverföring från gåvogivaren till gåvotagaren ha skett. Han måste därför ha överlämnat surfplattorna till barnen frivilligt. Barnen ska alltså ha fått surfplattorna i sin besittning (1 § GåvoL och 2 § GåvoL). Det ska också ha funnits en gåvoavsikt, det vill säga en vilja att ge bort surfplattorna. Utåt sett ska gåvohandlingen ha framstått som en akt av givmildhet. Dessutom ska parterna ha varit överens om att något vederlag inte ska utgå för gåvan. Någon motprestation får därför inte ha förekommit. Det är också viktigt att komma ihåg att en gåva till ett barn inte är bindande om inte barnet förstår det. Om inte barnen förstod att de fick surfplattorna så företräder föräldrarna (du i detta fall) barnenen och tar därmed emot gåvan för barnens räkning.

Om gåvan är fullbordad

När en gåva är fullbordad kan den inte heller återtas. Killen som gav dina barn surfplattorna kan därför inte ta tillbaka dem. Inte heller är du skyldig att betala för surfplattorna.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Mathias NilssonRådgivare