FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/06/2018

Kan gåva ges innan skilsmässa?

Hej!

Mina föräldrar ska skiljas och min mamma har under flera år sparat pengar av sin lön på ett konto (rör sig om ca 100 000). De har inte skickat in papper på skilsmässa än men ska ha möte på banken om ca en månad för att min pappa vill ha hälften av mammas pengar. Han har en bil som hon betalat kontantinsats på samt en båt som hon betalat halva av. Min mamma vill nu ge mig sina sparpengar i gåva. Går det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga som att du vill veta om din mamma kan ge sig sina sparpengar i gåva till dig, innan skilsmässan påbörjat. Tillämpliga bestämmelser blir reglerna i Äktenskapsbalken (ÄktB) eftersom frågan även berör egendomsförhållandet mellan makar.

Om ena maken/makan, här din mamma, ger en egendom som är giftorättsgods i gåva, utan samtycke från den andra maken inom 3 år innan äktenskapsskillnad för att minska sitt giftorättsgods före skilsmässan kan gåvan läggas till som ett fiktivt värde i bodelningen. Det innebär att det vid bodelningen beräknas som om pengarna (gåvan) aldrig givits, även fast gåvan har givits i praktiken (11 kap. 4 § ÄktB). Din pappa kommer då fortfarande ha en viss typ av rätt till dessa pengar. Detta brukar kallas för vederlag vid illojal förfarande.

För att gåvan då ska ses som ett vederlag krävs det att vissa rekvisit är uppfyllda. Gåvan ska som tidigare nämnt givits inom 3 år före talan om äktenskapsskillnad sker. Den ska inte var i obetydlig omfattning och ska ha minskat den maken som ger gåvans giftorättsgods (11 kap. 4 § ÄktB). I betydlig omfattning brukar vara över ca 10 % av givarens giftorättsgods. Det är alltså värdet satt i relation till egendomen i övrigt som är avgörande och inte antalet kronor.

Om gåvan uppfyller dessa rekvisits kan gåvan, även fast gåvan givits, ingå i beräkningen av bodelningen som ett fiktivt belopp. Det kan även bli så att du måste återlämna gåvan om du tog i mot den med ond tro, det vill säga att du viste att din mamma gav den till dig för att minska sin andel i boet. Vidare krävs det att din pappa inte kan få ut den andelen han har rätt till i boet på grund av gåvan. Då kan gåvan eventuellt behöva återges (13 kap. 3 § ÄktB).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Sofia WedinRådgivare