Kan förvaltningsrätten göra en annan bedömning än Transportstyrelsen i körkortsärende?

Hej har fått mitt körkort indraget på grund av att jag har fått en diagnos av min läkare att jag har epilepsi men inga tester visar att jag har epilepsi och jag har haft 2 krampanfall med 22 års mellanrum det bedömer dom som epilepsi nu ställer det här till stora problem för mig i min vardag för jag behöver körkortet för att kunna ta mig till jobbet och kunna köra min barn till förskolan för jag bor tre mil får stan. Kan man få en annan bedömning av förvaltningsrätten om man överklagar transportstyrelsens beslut.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om Transportstyrelsen återkallat ditt körkort har du möjlighet att överklaga beslutet inom tre veckor. Huruvida förvaltningsrätten kommer att göra en annan bedömning går tyvärr inte att uttala sig om. Däremot är min åsikt att du ska överklaga beslutet, bland annat då det ställer till stora problem för dig samt att det varit väldigt lång tid mellan dina krampanfall.

Om du behöver hjälp med överklagan till förvaltningsrätten kan en jurist på Lawlines juristbyrå hjälpa dig. Är du intresserad av detta är du varmt välkommen att återkomma till mig per e-post på dennis.lavesson@lawline.se för en offert och tidsbokning.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare