FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott15/05/2021

Kan fortkörning med 8km/h över hastighetsbegränsning leda till återkallning av körkort under prövotiden?

Hej, det är så att jag nyligen fått mitt körkort och har alltså prövotid. Jag körde på en 50 km/h väg men råkade köra 58 km/h när kameran kom. Kommer mitt köttkort bli inkallat?

Tacksam för snabbt svar!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar om ditt körkort kan bli återkallat för att du är under din prövotid kört 58km/h på en väg med hastighetsbegränsning på 50km/h.

De regler som blir aktuella för din fråga finns i körkortslagen samt lag om straff för vissa trafikbrott. Jag kommer beskriva vad dessa regler innebär, för att sedan använda dessa för att besvara din fråga.

Återkallelse av körkort
Att ett körkort blir inkallat kallas också för återkallelse av körkort. Först och främst bör nämnas att samma förutsättningar gäller vid återkallning av körkort när föraren är under prövotid som när provtiden är över.

Ett körkort kan bli återkallat på olika grunder. I ditt fall, är det fråga om din fortkörning kan klassas som grov vårdslöshet i trafik (5 kap. 3 § 1 a) punkten körkortslagen och 1 § lag om straff för vissa trafikbrott). Enligt dessa bestämmelser så kan fortkörning vara grov vårdslöshet i trafik, om det inte är av ringa art. Vad som anses överskrida gränsen av ringa fortkörning står dock inte stadgat i dessa bestämmelser, men det har dock framkommit riktmärken i både förarbeten till körkortslagen och domstolspraxis. Av dessa framgår att återkallelse av körkort sker vid överskridande med 30km/h på en väg som har högre hastighetsbegränsning än 30km/h. Till exempel, på en väg med hastighetsbegränsning på 50km/h kan körkortet bli återkallat om man kör i 80 km/h.

Vad gäller vägar med lägre hastighetsbegränsning, såsom en väg med begränsning på 30km/h, så kan dock ett körkort återkallas om man överskrider denna begränsning med 20km/h. Alltså, om man kör i 50km/h på en väg med begränsning på 30km/h, så bör körkortet återkallas.

Du har under din prövotid kört 58km/h på en väg med hastighetsbegränsning 50km/h. Detta är alltså 8 km/h över hastighetsbegränsningen, vilket då innebär att det inte uppfyller förutsättningarna för grov vårdslöshet i trafik. Ditt körkort kommer därmed med stor sannolikhet inte att återkallas.

Jag hoppas att jag har besvarat din fråga! Har du fler frågor, är du varmt välkommen att ställa dessa till oss på Lawline.

Vänligen,

Hilma NilssonRådgivare