Kan förtal anmälas anonymt?

Hej!

Jag undrar om man kan anmäla förtal anonymt och hur det går till i så fall?

Jag va nämligen i ett ohälsosamt (minst sagt) förhållande förra året och personen tog till våld ibland. Jag pratade med några kompisar om situationen och det fick han tydligen reda på och gör nu upp lögner om mig, som hämnd eller bara för att förstöra för mig - jag vet inte riktigt.

Det är anklagelser om fysiskt och sexuellt våld och detta säger han alltså helt öppet för mina vänner, även på kompisars sociala medier där både mitt personliga konto och kontot kopplat till mitt arkiv.

Måste få stopp på det men är rädd för vad han skulle göra - fysiskt och digitalt - om han skulle få reda på att jag anmält honom. Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan en polisanmälan göras anonymt?

En polisanmälan kan inte göras anonymt, däremot kan du alltid skicka in tips anonymt.

Vad gäller för förtal?

Förtal är ett av få brott som går under enskilt åtal. Det betyder att det vanligtvis bara är målsäganden (det vill säga du) som kan väcka åtal, vilket såklart innebär att du inte kan vara anonym. Det finns vissa undantag då åtal för förtal kan göras av åklagare, men det är bara då målsäganden är under 18 år, eller om det är påkallat från allmän synpunkt och målsäganden anmält brottet.

Slutsats

Slutsatsen blir alltså att endast du kan väcka åtal mot ditt ex såvida du inte är under 18 år. Det är mycket sällan åklagare väcker åtal för förtal och det krävs oftast något särskilt för att det ska vara påkallat från allmän synpunkt. Om du är rädd för att han ska utsätta dig för fler brott om han får reda på att du anmält honom så kan du alltid söka kontaktförbud genom att kontakta polisen, därefter är det en åklagare eller domstol som beslutar om det finns skäl för kontaktförbud.

Jag hoppas du fick svar på din fråga, du är välkommen med fler juridiska funderingar i framtiden!

Med vänliga hälsningar

Lucas GardebrandRådgivare