FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt10/02/2019

Kan försvarsmakten se brott som man begått även om de gallrats ur belastningsregistret?

Hej!

Om man har begått ett brott som har gallrats ur belastningsregistret och söker till en grundutbildning inom försvarsmakten. När de gör en säkerhetsprövning, kommer de ändå kunna se brottet som man har begått även om det inte finns kvar?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Mina utgångspunkter

Såsom jag förstår dig, undrar du om Försvarsmakten, då en enskild ansöker om att få delta på grundutbildning, vid en säkerhetsprövning på något sätt kan se att den enskilde begått brott, fastän detta har gallrats ut belastningsregistret.

Prövningsmyndigheten kan inte se att den enskilde begått brott, om detta har gallrats ut belastningsregistret

Att en uppgift gallrats ur belastningsregistret, innebär att uppgiften helt och oåterkalleligt har förstörts. I och med att uppgiften har förstörts, så kan prövningsmyndigheten inte längre se uppgiften, när de gör sin registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (jfr 3 kap 3 § säkerhetsskyddslagen).

Svaret på din fråga, är alltså att Försvarsmakten (eller någon annan myndighet, för den delen) inte vid en eventuell registerkontroll kan se uppgiften.

En säkerhetsprövning är dock en allsidig prövning av den enskildes lämplighet. Om den enskilde begått ett extremt allvarligt brott (mord, grov mordbrand, synnerligen grov misshandel, et cetera), är det alltså inte otänkbart att prövningsmyndigheten på något annat sätt än genom registerkontroll (t.ex genom att begära ut domar) tar reda på detta, och använder det som uteslutningsgrund (3 kap 2 § säkerhetsskyddslagen).

Ett mindre grovt brott, i stil med ringa stöld eller ringa misshandel, lär dock inte utgöra några hinder, om det gallrats ur belastningsregistret.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, och har du fler funderingar får du gärna ställa fler frågor likt den du just ställde.

Lyckönskningar och hälsningar,

Johannes NorrmanRådgivare