FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/01/2018

Kan förmildrande omständigheter påtalas vid rattfylleri?

Hej jag blev strypt av min bror och hotad till livet sedan gav han mig bilnyckeln och sa att om du inte åker härifrån kommer han döda mig. vi var bägge väldigt påverkade. jag körde 5 km och stannade flera gånger och grät och hade panikattacker. mitt minne är lite vagt men polisen tog mig bakom ratten och jag hade 1.2 promille. vad ska jag göra? jag känner att jag gjorde det enda möjliga i min panik. vi var på ett högt fjäll utan möjlighet att ta sig nånstans utan bil. mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Då rattfylleri är ett brott kommer din handling bedömas i domstol och där kommer du få beskriva din handling och även påtala vilka förmildrande omständigheter som du anser att domstolen ska ta hänsyn till.

Vid bedömning av förmildrande omständigheter gör domstolen en samlad bedömning av hela händelsen. Det handlar om hur farlig din bilkörning varit för allmänheten och hur det står i proportion till din anledning att välja att ta bilen när du vet om att du är påverkad.

Domstolen har tidigare tagit hänsyn till liknande händelse som din så det är inte omöjligt att du kan få ett mildare straff. Har du i en hotfull situation tvingats in i bilen och det var en sådan tidpunkt och på en sådan plats att risken för att skada andra var minimal kan domstolen se detta som förmildrande omständigheter. Jag vet särskilt ett domslut
(RH 25:82) där en man kommit hem efter krogen och fått kastat sig in i bilen efter att känt sig hotad av några vid hans port. Domstolen såg absolut detta som förmildrande, det enda felet var att han inte stannade när han var tryggad utan fortsatt sin bilfärd.

Som sagt så gör rätten en samlad bedömning av din berättelse och enligt vad du beskriver så ser det ut som att du kan ha möjlighet till att få rätten att bedöma ditt agerande som en förmildrad omständighet.

Du är välkommen med följdfrågor i ärendet om det är något som du önskar förtydligande av.

Hoppas det kommer gå bra för dig

Jennie NilssonRådgivare