FrågaAVTALSRÄTTAvtal23/09/2022

Kan företaget kräva mig på returkostnad av vara levererad av misstag?

Jag köpte en dammsugare online från ett företag men ångrade mig och skickade då ett mail till deras kundtjänst. Jag fick svar att ordern hade annullerats och fick även pengarna tillbaka efter ca 3 dagar. Cirka 2 veckor senare får jag en avi om ett paket, som visar sig vara dammsugaren, som jag hämtade ut av misstag då jag trodde att det var ett annat paket jag väntade på. Jag kontaktade kundtjänst att det måste blivit ett fel och de sa att jag kunde behålla varan eller returnera den men måste då själv betala fraktkostnaden. De är även otroligt otydliga kring om jag måste betala för varan om jag väljer att behålla den. Vad gäller? - Jag har ett mail som säger att ordern är annulerad och jag har fått mina pengar tillbaka. - Jag får paket hemskickat utan något mail som säger att ordern är på väg. - Kundtjänst är otydliga kring vad som gäller om jag behåller varan. - Kundtjänst vill att jag ska stå för fraktkostnaderna. mvh Johannes

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Så som jag tolkar din fråga så gäller detta en vara som du inte beställt och nu vill du veta vad som gäller kostnaderna om du behåller den eller skickar tillbaka den.

Ditt tidigare köpeavtal av varan är inte längre ett gällande avtalsförhållande då era prestationer har gått åter utan krav på fortsatta prestationer. Företaget skickade aldrig varan och du fick tillbaka dina pengar. Utgångspunkten i avtalslagen är att det är fritt att ingå avtal med vem man vill om vad man vill och att båda parter ska vara med på det (Avtalslagen).

Nu verkar det som att du fått varan skickad till dig av misstag ändå och jag utgår ifrån att företaget inte har gjort detta som ett försök till vilseledande marknadsföring och locka in dig till ett nytt köp. Har ett företag skickat en vara till dig av misstag är det inte din skyldighet att ta kontakt med företaget utan det ligger på företaget att upptäcka sitt misstag. I detta fall har du varit snäll och uppmärksammat dom på att varan har skickats till dig. Skulle du vägra att lämna tillbaka varan kan du göra dig skyldig till olovlig förfogande (10 kap 4 § brottsbalken) Vad jag kan avläsa så är detta inte fallet och den enda skyldigheten du har nu är att ha varan tillgänglig för avhämtning av företaget. Du har således inte heller någon skyldighet att stå för returkostnaden, utan det ska företaget göra om dom inte kan hämta produkten själva.

Det är svårt att ge ett mer tydligt svar då jag inte vet exakt vad som står i mailkonversationen mellan dig och företaget. Men av ovan svar kan du se att du har ingen skyldighet att betala varan om företaget väljer att inte hämta den. Du har heller ingen skyldighet att betala frakten för returen om företaget vill att du skickar varan till dom. Jag hade inte packat upp varan under en tid framåt i väntan på slutligt besked från företaget om hur dom vill lösa det med återlämning av varan. Kan landa i att du får behålla den och då är varan din att använda.

Vänligen,

lisa bengtssonRådgivare