FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt21/08/2018

Kan företag neka kunder på grund av deras politiska åskådning?

Hej! Jag undrar om företag som Postnord och Citymail har laglig rätt att neka politiska föreningar eller grupperingar som kunder eller klassas det som diskriminering?</p>

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Företag har i grunden rätt att själv välja vem de vill tillhandahålla varor eller tjänster till. På samma sätt har arbetsgivare en grundläggande anställningsrätt. Rätten innebär att företag, med vissa undantag, fritt får välja vem de vill anställa eller inte anställa.

Det får däremot inte vara fråga om diskriminering i diskrimineringslagens (DL) mening (se 12 § DL). Med diskriminering avses i korthet missgynnande särbehandling om handlandet har samband med någon av diskrimineringsgrunderna (se 4 § DL). Diskrimineringsgrunderna är bl a etnicitet, könsidentitet, sexuell läggning och trosuppfattning. Politisk åskådning är emellertid inte en diskrimineringsgrund, varför företag kan neka personer med viss politisk åskådning att köpa varor eller tjänster utan att det för den delen anses vara diskriminerande.

Med vänlig hälsning,

Simon WikströmRådgivare