Kan företag kräva fullföljande av köp vid distansavtal?

Hej,

Jag blev uppringd av ett mobilföretag som erbjöd sig att sänka mina kostnader. Jag sa ja till detta, men upptäckte sen att de ofta kritiseras för att lura kunder och ofta höja kostnaden istället. Jag har fått ett e-dokument att signera. Om jag inte signerar det så kan det väl inte gälla och de kan inte kräva att jag fullföljer?

/Stefan

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag i detta fall är lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (DAL).

I och med att du har blivit uppringd av mobilföretaget aktualiseras särskilda nytillkomna bestämmelser i lagen som innebär att ett avtal endast kan ingås genom att du, i egenskap av konsument, efter samtalet skriftligen accepterar företagets anbud (3 a § tredje stycket DAL). Detta innebär ett avsteg från huvudregeln om muntliga avtals giltighet och innebär att du i ditt fall inte är bunden av avtalet och absolut inte kan tvingas att fullfölja avtalet. Det kan även vara relevant att nämna att du, förutsatt att du skriftligen hade accepterat avtalet, fortfarande kunnat nyttja din lagstadgade ångerrätt om 14 dagar och kunnat frånträda avtalet.

Om du får problem med företaget och de på ett eller annat sätt försöker hålla dig till avtalet råder jag dig att kontakta en av våra jurister alternativt ta kontakt med Allmänna reklamationsnämnden.

Vänligen

Johan TivéusRådgivare