FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt31/05/2022

Kan företag bestämma vilka anställda får umgås med?

Hej, Jag har träffat en man som visat sig har en brottslig bakgrund. Han har suttit av sitt straff för mord & narkotika, startat om sitt liv, rensat bland vänskapskretsen, och lever numera ett 'Svensson-liv'. Vi är i stort sett ganska tråkiga som par, gillar trädgård och att laga mat hemma. Två utav mina närmsta vänner är anställda på ett företag som jobbar med cybersäkerhet (förhindra dataintrång och skydda data). Dom har berättat för sin säkerhetsavdelning om min relation. Enligt deras säkerhetsavdelning får dom inte umgås med mig om jag har kontakta/vänskap/relation med denna man. Dvs att även om dom aldrig träffar honom, får dom alltså inte ha någon kontakt med mig, om jag är ihop med honom, trots att han har suttit av sitt straff och inte längre är verksam (vilket han var senast för 20 år sedan). Är det lagligt av företaget att diktera vem dom anställdas kompisar får vara ihop med, om dom ska umgås med dessa kompisar?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag ser ingen rätt för företaget att diktera vem anställdas kompisar får vara ihop med, om dom ska umgås med dessa kompisar. Han har suttit av sitt straff som dessutom inte är relaterat till cybersäkerhet. Vidare har han levt ett legalt liv i 20 års tid, så det är inte heller möjligt att koppla honom och därmed dig till exempelvis något "umgänge i kriminella kretsar" som på något sätt skulle kunna skada företaget. Det är ett övertramp från företagets sida och inget som de har rätt till.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare