Kan föräldrar upprätta testamente för att fördela arvet mellan sina barn?

Hej, Min mor och far som är gifta, och har två barn, jag och min bror, vill att jag ska ärva sommarbostaden och min bror ska ärva bostadsrätten, hur skriver vi papper på bra sätt? Dom vill inte att jag ska bli tvungen att betala min bror någonting när dom har avlidit. Hur löser vi en laglott som jag inte vill betala till min bror om jag "får" sommarstället, det kanske då är värt 10 miljoner och mina föräldrar vill inte att jag ska bli tvungen att sälja sommarstället för att ha råd med att betala min bror hans laglottsdel? Om jag förstår det rätt kan man skriva ett testamente på att jag får sommarbostaden och min bror får bostadsrätten, kan man göra det utan att den andra har något anspråk (laglott)?

Tacksam för svar, vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag hänvisa ärvdabalken (ÄB).

Hur fungerar laglotten?

Huvudregeln i svensk rätt är att den avlidnes bröstarvingar, alltså dennes barn, ska ärva all kvarlåtenskap (2 kap. 1 § ÄB). Bröstarvingarna ska dela lika på kvarlåtenskapen. Den del som då tillfaller varje bröstarvinge utgör dennes arvslott. Hälften av arvslotten utgör laglotten (7 kap. 1 § ÄB). Bröstarvingar har alltid rätt till sin laglott, men inte nödvändigtvis hela arvslotten. Om ett testamente inskränker en bröstarvinges rätt till laglott kan bröstarvingen påkalla jämkning av testamentet (7 kap. 3 § ÄB).

Möjlighet att upprätta testamente

Den som har fyllt 18 år kan upprätta ett testamente för att förordna om sin kvarlåtenskap (9 kap. 1 § ÄB). Huvudregeln är att testamentet ska respekteras eftersom det utgör arvlåtarens vilja, och testamentet ska ges den tolkning som kan antas stämma överens med detta (11 kap. 1 § ÄB).

Formkrav för testamente

Ett testamente ska upprättas skriftligen med två vittnen (10 kap. 1 § ÄB). Både den som upprättar testamentet och vittnena ska skriva under vid samma tidpunkt. Vittnena måste känna till att de bevittnar ett testamente, men de behöver inte känna till innebörden av testamentet. Det finns även regler om vem som får vara vittne (10 kap. 4 § ÄB). Nära släktingar till den som upprättar testamentet får inte vara vittne, och inte heller den som kommer ärva något genom testamentet. Ett testamente behöver däremot inte registreras, så länge det uppfyller formkraven.

Om ni vill ha hjälp med att upprätta ett testamente av en våra duktiga jurister är ni välkomna att boka en tid här.

Din fråga

Det är alltså möjligt för din mor och far att upprätta ett testamente där de anger att du ska ärva sommarbostaden och att din bror ska ärva bostadsrätten. Detta ska som huvudregel respekteras. Eftersom jag inte känner till hur mycket egendom som finns kan jag inte svara på om detta skulle inskränka din brors laglott. Då dina föräldrar har två barn är er arvslott hälften var av all egendom, och således är laglotten en fjärdedel. Så länge din bror får ärva en fjärdedel av egendomen inskränks inte hans laglott.

Jag hoppas att detta kan hjälpa dig! Mvh,

Emma JohannessonRådgivare